Valse start - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu Valse start - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu

Valse start

Door: Marcelle Wiersma

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 Oktober 2016 | Curaçao, Curaçao

Het is 04.00 uur 's nachts en ik schiet mijn bed uit. Ik ben opgeschrikt van gebonk tegen de bedspijlen en vrees dat Tessa een aanval heeft. Dat klopt, zodra ik het licht aan doe zie ik het schuim om haar mond. Gauw verwijderen Simon en ik het hekwerk om haar te komen en met de magneet haar NVS te activeren. Vrijwel direct zien we haar rustiger worden alhoewel ze wel zwaar ademt. We blijven even bij haar en zien haar al gauw weer in een diepe rust gaan. Wij zijn klaarwakker en checken even onze mobielen. We lezen het bericht dat de vlucht waarmee Iepie, Ellen, Tine en beppe komen, vertraging heeft. Ze zullen pas om 13.15 uur vertrekken i.p.v. 10.30 uur. Vandaag zal Tessa haar 1e therapiedag krijgen. Ze is ingepland om 15.30 tot 17.30 uur. Dat vinden we wel jammer omdat Tessa 's ochtends op haar best is. Vanochtend om 10.30 uur is er een informatiebijeenkomst gepland en dan zullen we dit nog bespreken. Misschien zijn er mensen die juist liever 's middags willen met hun kind. We rekenen maar nergens op. De komende 2 therapieweken zitten volledig vol geboekt, wat inhoudt dat er 16 gezinnen aanwezig zijn. Er zijn veel Duitsers, die nu herfstvakantie hebben. Gisteren heeft Tessa heerlijk gezwommen 's ochtends in het zwembad achter het complex. We hebben haar dan zo'n ½ uur in het water en dan halen we haar erweer uit want dat kost haar zoveel energie. Ze sliep dan ook heerlijk daarna. In die tijd hebben we even contact met familie via Skype. De verbinding verliep prima. In ons informatieboekje wat we bij aankomst aantroffen staat vermeld dat Sebastian de therapeut zal zijn die Tessa gaat begeleiden. Paul, de therapeut van 2013 is niet meer werkzaam bij het CDTC en helaas is afgelopen jaar dolfijn Papito overleden. Een nieuwe therapie met nieuwe mensen en een andere dolfijn. Om 11.00 uur is de bijeenkomst voorbij en informeren we nieuwsgierig welke dolfijn Tessa zal krijgen. Waarschijnlijk Nubia wordt ons verteld. De verslaglegging van haar 1e therapiedag zal ik wat later op papier zetten. Het is geweldig om te zien dat zo velen ons volgen via de webblog. Dit maakt het leuk om nieuwe verhalen te schrijven. Om 14.45 uur gaan we met Tessa richting het CDTC. Een half uur voordat de therapiesessie begint zal er een kennismaking plaatsvinden met de therapeuten en zullen de doelen doorgesproken worden. We bespreken dat we haar graag zouden willen stimuleren om zelfstandig te kunnen eten, het lopen mag wel verbeterd en het gebruik van de ja/nee kaarten verder uit te diepen. En dan gaat de therapie los. Voordat wij naar de 'spot' plaatsen mogen gaan moeten eerst alle deelnemers op het dock plaatsgenomen hebben. Tijdens het wachten is er een jongen die echt niet wil, en het is echt hartverscheurend om te zien hoe overstuur hij is en om zijn ouders roept. Tessa loopt samen met Sabastian en Philip naar dock 3 en wij zoeken een plekje recht tegenover dit dock. Vanaf hier hopen we weer mooie foto's en filmpjes te kunnen vastleggen. Geweldig om te zien hoe ontspannen Tessa het water in gaat en zich met Nubia mee laat nemen door het water. Ze geniet, ze lacht en wij genieten en lachen met haar mee. Wat heerlijk voor haar dat ze dit opnieuw mag beleven. Wij verwonderen ons erover dat ze zo relaxed is in het water. Nubia heeft direct haar aandacht en Tessa is niet geobsedeerd door het water. Ook de vrijheid die Sebastian haar geeft en haar hoofd corrigeert met een kinlift. Tessa vind het allemaal prima. Ze knuffelt uit zichzelf met Nubia en dat wordt gewaardeerd. Bij het 'werken' op het dock zien we Tessa een paar keer flink gapen. Er klinkt 'joeehh' als Nubia haar springkunsten vertoont. Naar ons idee heeft Tessa een goede eerste therapiesessie gehad en dat wordt later bevestigd in het evaluatiegesprek met Sebastian en Philip. Sebastian vertelde op 2 manieren met de ja/nee kaarten te hebben gewerkt op het dock. Ook heeft hij Tessa aangezet om initiatief te nemen om op het dock te klauteren. Tessa zit uitgeput in haar rolstoel met rode ogen van het zoute water. We keren tevreden huiswaarts. Via de app worden we door Ellen op de hoogte gehouden dat ze een tussenlanding op Aruba hebben, 45 minuten moeten wachten en dan nog 23 minuten moeten vliegen om op Curacao te landen. Rond 19.30 uur komt het busje voorrijden en breng ik Tessa in de rolstoel naar haar zo geliefde beppe toe. Ze snapt er niks van maar is heel blij haar te zien. Ik breng Tessa lekker naar bed toe, de meiden gaan met Simon, Ellen en Iepie naar Hemingway en ik werk mijn verhaal verder uit zodat jullie morgen weer leesvoer hebben. Weltrusten allemaal.

• 11 Oktober 2016 - 07:12

Henny:

Wat fijn dat de eerste therapiedag zo goed is verlopen ondanks de valse start. Hoop dat het zo door mag gaan. Veel genietmomenten toegewenst

• 11 Oktober 2016 - 08:39

Hannie Lootsma:

GEWELDIGVvERSLAG bAUKJE HEEFT EEN HELE REIS GEHAD. WE HOPEN DAT JULLIE EEN PRACHTIGE TIJD DAAR HEBBEN. WAT IS HET FIJN VOOR tESSA HARTELIJKE GROETEN AAN IEDEREEN
    FAM. LOOTSMA

• 11 Oktober 2016 - 11:33

Hilda Koopmans:

Wat fijn om jullie te mogen volgen in jullie intensieve leven. Wat bijzonder en wij hopen voor jullie allemaal dat de therapie zijn werking weer mag hebben.

• 11 Oktober 2016 - 11:54

José Altena:

Wat geweldig dat we jullie kunnen volgen,mooi verslag dan weten we ook dat iedereen is aangekomen, ikhoop voor jullie allemaal dat het geslaagde dagen gaan worden,ga vooral ook genieten met zijn allen.
    Groetjes van sietse en José uit exmorra

• 11 Oktober 2016 - 12:17

Kim :

Jemiggggggggg, wat een herkenning, mijn haren staan rechtoverend hier op mijn armen. Gelijk gaan er al 80 dingen om je heen gebeuren. Laat t maar komen mensen, tessa is en blijft een kanjer, zij gaat bepalen wat er dit maal gaat gebeuren. Ik volg jullie met heel mijn hart! Big Kissis en zet m op!

• 11 Oktober 2016 - 12:50

Nathalie Roest:

Wat fijn dat Tessa zo goed haar best doet
    En geweldig die herkenning met Nubia.
    En wat goed dat ze probeert het dock op te klimmen
    Super trots op je meid

• 11 Oktober 2016 - 12:56

Eelco:

prachtig verhaal nog heel veel mooie dagen daar en heel veel succes met de therapie

• 11 Oktober 2016 - 14:29

Karin:

Wat bijzonder om dit weer te mogen meemaken! En wat fijn dat Tessa er weer zo op reageerd.Fijne tijd met zn allen.

Groetjes Fam Minnema

• 11 Oktober 2016 - 15:14

Nolina:

Wat een mooi verslag van jullie eerste belevenissen.
    Geniet van de mooie tijd daar en van elkaar!!
    Groet familie Sjoerds

• 11 Oktober 2016 - 15:23

Coby Bandstra :

Super fijn dat we het zo weer mee mogen beleven. Prachtig hoe Tessa naar de dolfijn kijkt met een grote glimlach. En wat bijzonder dat beppe er ook bij kan zijn!!

• 11 Oktober 2016 - 15:47

Germaine:

Mooi verslag !!
    Ik mag het graag lezen. Leuk om zo toch nog wat van jou en je gezin te zien en lezen .
    Groetjes Germaine xx

• 11 Oktober 2016 - 19:43

Lysbeth :

Wauw wat super om te lezen en wat weer bijzonder! ! Geniet met zijn allen en succes met de therapie! ! Groetsies Lysbeth

• 11 Oktober 2016 - 20:04

Elizabeth Van Dam:

Wat fijn dat het een effectieve sessie was, leuk om te lezen.. Veel plezier nog en hopelijk goede sessies..
    Veel liefs Elizabeth.

• 11 Oktober 2016 - 20:40

Catharinus:

wat een prachtig verhaal
    en zo te zien is het bij jullie warmer dan hier
    Groetjes xx

• 11 Oktober 2016 - 22:33

Sjoerdtje Wiersma:

Wat mooi om te lezen dat het Tessa zo goed doet. Geniet ervan

• 12 Oktober 2016 - 00:45

Yvonne Groen:

Wat goed om te horen dat Tessa zo heeft kunnen genieten van haar eerste therapie sessie. Fijn dat de rest van de familie ook veilig aan gekomen is! Op naar nog meer van zulke sessies!

• 12 Oktober 2016 - 08:13

Corina:

Tjonge wat een belevenis zeg! Ik hoop dat jullie het gehoopte resultaat halen. Maar heb vooral veel plezier met zijn allen. Geniet van deze prachtige reis! Fijn dat we mee mogen lezen.

• 13 Oktober 2016 - 13:18

Regina Oosterhof :

Prachtig verslag.. mooi om het op deze manier te volgen.
    Geniet ervan..