Family Swim - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu Family Swim - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu

Family Swim

Door: Marcelle

Blijf op de hoogte en volg Tessa

19 Oktober 2013 | Curaçao, Curaçao

Gisteravond tijdens de erg gezellige avond bij Hemmingway is bij mij het idee gekomen om een bbq avond te organiseren met de mensen die wij de afgelopen week beter hebben leren kennen. Ik informeer of hun dit ook een leuk idee vinden en we krijgen positieve reacties. We overleggen welke avond dit het beste kan worden. Dat zal vanavond (19-10) worden. Wij zullen de boodschappen halen. We hebben een kleine Hyundai L10 gehuurd voor een aantal dagen, om ook het eiland te kunnen gaan verkennen. Deze ochtend weer vroeg uit de veren. Dit keer niet voor Tessa haar therapie, want zij is het weekend vrij, maar voor de Family Swim. Voor haar misschien wel even gek dat ze wel meegaat het CDTC terrein op, en dat Linda haar begroet, maar dat ze geen activiteiten zal hoeven doen. Linda neemt Tessa mee en zal haar tijdens onze family swim gezelschap houden. We krijgen kort instructies over wat we kunnen verwachten. Alle mensen die we iedere ochtend bij de therapie om 08.15 zien, zijn nu aanwezig. Gezamenlijk gaan we naar beneden en daar staat een trainster ons op te wachten om ons een zwemband aan te reiken die we om ons middel mogen vastmaken. We zoeken naar passende flippers en dan mogen we mee met Tamara, de dolfijntrainster van Papito, naar het voor ons zo bekende dock. Iepie, Ellen en Karel mogen mee om vanachter het dock alles vast te leggen op film en foto camera. We vonden het erg sneu voor Karel toen we gisteren te horen kregen dat hij niet met onze familyswim kon deelnemen. Wij hadden van tevoren al besloten dat Karel sowieso deze ervaring ook zou beleven, koste wat het kost. Iepie en Ellen hebben daarom gisteren direct dit vastgelegd en gezamenlijk zullen zij vanmiddag om 14.00 uur gaan zwemmen met dolfijnen. Op het dock zittend, met onze benen bengelend in het water, komt Papito (ook wel Papi genoemd) naar zijn trainster toe gezwommen. Ze laat ons met hem kennismaken en we mogen hem aanraken. Whow, wat voelt dat glad, gespierd en bijzonder! Zijn huid voelt als paling. We mogen het water in gaan. De flippers aan en gaan! In het water gaan we Papito eerst begroeten, we mogen onze handen boven onze hoofden heen en weer zwaaien. Papito richt zich op uit het water en zwaait met beide vinnen naar ons. Als beloning gaat Papito naar Tamara om een visje te halen. Ons moment is daar, Papito komt op ons afgezwommen om samen met ons te zwemmen. Ze zwemmend tussen ons in kunnen we hem aanraken en beleven wat Tessa ervaart. Uniek. We kijken elkaar aan en beseffen dat dit een 'once in a lifetime' ervaring is. Super mooi! Na zijn beloning na een mooi rondje zwemmen gaat Papito ons wat kunstjes vertonen op onze aangedragen tekens. Met het "V" teken van onze wijs en middelvinger laat Papito een mooi gekwetter horen, later draaien we rondjes in het water en volgt Papito ons voorbeeld. Bij het volgende kunstje worden we één voor één naar voren gehaald om onze handen naar voren gestrekt naar Papito te reiken. Papito richt zich op uit het water en hierbij mogen we zijn vinnen vasthouden. Geweldig om zo oog in oog met een dolfijn te zijn. Als Brenda dit mag gaan doen, zie je dat Papito met een scheef oog, de andere dolfijnen in de gaten houdt. Als Naomi de beurt valt, dan wil hij niet direct zijn kunstje vertonen en is hij afgeleid. Een nieuwe zwemronde volgt. De onrust bij Papito is niet geheel onterecht blijkt later. Als we met een vuist een duikbeweging in het water maken gaat Papito duiken en laat zijn staartvin boven het water uitsteken. Als Tamara hem wil laten zwaaien daarmee, heeft hij daar geen tijd meer voor want hij zwemt weg, samen met alle andere dolfijnen om te zien wat er loos is in het naastgelegen bassin. Wij worden verzocht om naar de kant te komen. Het blijkt dat er gevochten wordt in het andere bassin en alle dolfijnen gaan pols hoogte nemen. Na enkele minuten is de rust weergekeerd en vervolgen we de sessie. Eerst spetteren we erop los en worden we door Papito ook nat gespat met zijn snuit. Als de stok in het water komt weten we wat dat betekent. Papito zal laten zien hoe hoog hij kan springen. Heel indrukwekkend laat hij 4 sprongen snel achter elkaar zien. Dan is het tijd voor de kus scene. Eerst één van ons aan hem en daarna één van hem aan ons. Tijdens de zwem die volgt realiseer ik me hoe rustgevend zo'n dolfijn op je werkt. Je moet gewoon wel houden van zo'n prachtig dier. Een geweldig mooie ervaring komt ten einde. Er zijn vele foto's en filmpjes gemaakt. Ook door de mensen van het CDTC. We nemen Tessa weer mee die met Linda mee was geweest en wensen haar nog een fijn weekend. In ons appartement aangekomen stap ik gauw even onder de douche want er staat alweer iets nieuws op de planning. Samen met Iepie, Ellen en Brenda gaan we Willemstad bezoeken. Daar aangekomen, eerst even pinnen, en dan de markt en de overdekte markt over. We willen ook graag de boodschappen doen voor de bbq avond van vanavond. Lopend langs de waterkant zien we boten waar vanaf mensen hun vis en waren verkopen. We komen uit aan de kade waar je de pontjesbrug kunt zien met de mooie gekleurde gevels op de achtergrond. Een aardige Nederlander is bereid om van ons vieren een foto te maken. Na wat sightseeing moeten we op zoek naar de Albert Heijn. We hebben velen gevraagd maar niemand kon ons de weg wijzen. Dan zelf maar wat rondrijden. We besluiten om de winkel Vreugdenhil (Spar) maar te bezoeken. Die weten Iepie en Ellen ongeveer wel te vinden. Volgende keer toch misschien maar een kaart meenemen in de auto. We slaan flink boodschappen in en willen weer naar de Dolphin Suites. Gelukkig bracht Ellen ons op haar gevoel weer op het goede pad want ik kreeg de indruk dat we verdwaalden. Op een gegeven moment stonden we zelfs vlak voor de gevangenis. Bij thuiskomst hebben we al het vlees gauw in de koelkasten gedaan en gingen Iepie, Ellen en Karel zich klaarmaken voor hun zwemervaring met een dolfijn. Niet één dolfijn, maar 3!! zoals later zou blijken. Er zwemt een 5 maanden oude dolfijn mee bij zijn moeder in het bassin. Er worden groepjes gemaakt van zo'n 6 personen. Met alle camera's en mobiel in de aanslag, mogen ze het bassin ingaan. Simon komt ook nog even snel kijken want Tessa ligt op bed te slapen. Ellen opent de zwemsessie met een kusmoment en later het vasthouden van de dolfijn zijn vinnen. Dan volgen Iepie en Karel en die mogen hetzelfde ritueel ondergaan. Daarna mogen ze alledrie iets ervaren wat wij niet hebben gedaan tijdens onze zwemsessie. Ze worden één voor één, door 2 dolfijnen vanaf een bepaald punt meegetrokken door het water aan 2 vinnen. Prachtig om te zien. Vanaf het dock worden door het CDTC ook prachtige foto's gemaakt die ze later kunnen bekijken. Ook worden ze zelf gekust door één van de twee dolfijnen. Dan volgt hun zwemmoment. Met z'n drieën zwemmen ze met de dolfijn mee. Prachtig dat ook zij dit mogen beleven. Als ze later met z'n drieën voor het dock worden geroepen mogen ze de dolfijnen laten kwetteren. Er volgt nog een zwem moment en daarbij krijgen ze duikbrillen aangereikt. Hiermee kunnen ze proberen om samen met de dolfijn mee te duiken en het dier onder water te observeren. Na zo'n 30 minuten zit ook hun dolfijn zwem erop. Bij de Dolphin Academy kunnen ze de foto's bekijken en kopen, wat ze dus ook doen. We raden iedereen aan, kom je ooit in de gelegenheid om ook met dolfijnen te kunnen zwemmen, ALTIJD DOEN!!!!! Als we thuis zijn aangekomen gaan we beginnen met de voorbereidingen van de bbq. We hebben genoeg gehaald. Rond 18.00 uur zijn al onze gasten gearriveerd en volgt een gezellig samenzijn. We eten heerlijk van de spare-ribs, worstjes, hamburgers en kipstokjes. Helaas toch iets teveel ingeslagen. Er blijft vlees over wat we morgen lekker zullen opbakken. Voor zondag staat een dagje Playa Porto Marie op de planning. Met het autootje erheen, snorkels mee en lekker luieren. De dames (Ellen en Iepie) zullen bij Tessa blijven zodat wij daar optimaal kunnen gaan genieten. Quality time!

• 21 Oktober 2013 - 20:45

Nel Visser:

weer een kostelijk verhaal. lekker genieten en vacantie vieren.het is jullie gegund!!! liefs mam

• 21 Oktober 2013 - 20:45

Nel Visser:

• 21 Oktober 2013 - 20:58

Nynke:

Hallo allemaal,
    afgelopen dagen al mogen genieten van jullie prachtige foto's en al n goeie indruk gekregen van de geweldige ervaring die jullie mochten hebben. Lijkt mij ooit ook nog ns geweldig om dat te mogen beleven. Fijn om te horen dat jullie het zo naar de zin hebben en zo gezellig hebben daar. Geniet er lekker van met zn allen. X

• 21 Oktober 2013 - 21:01

Lida Van Saaze:

Marcelle wat is dat genieten voor jullie,en wat kan je het mooi verwoorden,geweldig hoor.
    Ben zo blij voor Tessa ook dat ze dit mee mag maken,en natuurlijk ook voor je andere kinderen.
    We wensen jullie allemaal nog heel veel plezier.

• 21 Oktober 2013 - 21:01

Lida Van Saaze:

We wensen jullie allemaal nog heel veel plezier.

• 21 Oktober 2013 - 21:33

Hannielootsma:

Hallo Allemaal daar.
    Ik heb de leuke verslagen gelezen, kan me echt voorstellen dat het geweldig is.
    Ben zelf al eens op Curacau geweest, dus de inbeelding is er wel.
    Ook voor Tessa een hele beleving. We hopen dat jullie het verder nog erg zullen hebben.
    Genieten maar, want de dagen zijn zomaar voorbij. Ik volg ju;llie verder wel weer om de verslagen te lezen. Hartelijke groeten vanuit Workum. Gorrit en Hannie.

• 21 Oktober 2013 - 21:52

Siebolt & Janna En Froulju:

Prachtig om jouw verhalen te lezen, Marcelle. En wat fijn dat Iepie en Ellen er ook zijn, zodat je met vertrouwde mensen deze fantastische ervaringen 'live' kunt delen. En natuurlijk ook heel vertrouwd om met Simon en jullie andere meiden vakantie te vieren en te weten dat Tessa in goede handen is. Blijf genieten en de groetjes daar!

• 21 Oktober 2013 - 22:04

Klaasje:

Wat mooi om te lezen dat het Tessa zo goed doet. Heel bijzonder voor jullie allemaal om dit mee te maken. Nog heel veel 'sinne en wille' de laatste week en lekker genieten.

• 21 Oktober 2013 - 22:21

Eelkje Nicolai:

Wat een fantastische en bijzondere ervaring voor jullie allemaal, mooi om te lezen. Geniet er goed van!
    Groeten Eelkje

• 21 Oktober 2013 - 22:25

Maaike:

Wat weer een mooie verhalen en de foto's erbij dan is het helemaal compleet. Wat fijn dat Tessa er zo goed op reageert. Nog even lekker genieten met z'n allen. Gr. Gerrit en Maaike.

• 21 Oktober 2013 - 22:49

Thijs En Janke:

Wat een prachtige verhalen, schitterende foto's en wat super dat Tessa goed op de sessies reageert. Wens jullie nog een hele fijne week toe op Curaçao. Een belevenis om nooit meer te vergeten! Liefs Thijs, Janke en kidshotel

• 21 Oktober 2013 - 23:21

Tine:

Iedere avond genieten van jullie dag. Wat een belevenis. Nog een fijne week. Liefs van Tine

• 21 Oktober 2013 - 23:24

Heidi:

Hallo luitjes,

Potverdikkeme dat playo porte marie ziet er eeecht paradijslijk uit, wil ik wel geloven dat dat gauw verveelt!! haha, suuuuper zulke mooie plaatjes zeg!

Wensen jullie nog een hele goede en leerzame week toe, groetjes, ook van onze opa, pake en beppe die de stukjes met veel plezier lezen!

gr. Heidi

• 22 Oktober 2013 - 00:34

Antke:

Heerlijk! Wat binne jim oant genieten mei syn allen. De Barchesnúten toch mar net meinommen foar op de bbq? Moai stran dat fan Porto Marie en der kinst prachtich snorkelje. Noch in drankje dien yn de bar der? Is fan in dukynstructeur wert wij ús padi Open Water bij helle ha. Wat heerlijk foar tessa dat se efkes fry wie tusken troch... of wie se suver in bytsje jaloers? Jimme wol en sy dizze kear net? Wij sjoche elke moarn út nei jimme belevenissen! Geniet der noch mar efkes fan.... it giet hurt!

• 22 Oktober 2013 - 08:50

Vrony:

Wat beleven jullie unieke momenten. en wat mooi dat wij via dit medium ook een beetje mee kunnen genieten,
    Ik lees jullie verslag met zoveel plezier en warmte.
    Bedankt dat ik mee mag genieten

• 22 Oktober 2013 - 11:48

Hiske De Groot- Landman:

Wat een ervaring! hopend dat het hele gebeuren brengt waar je op hoopt.

• 22 Oktober 2013 - 15:12

Evert En Tessie:

Hey!
    Wat weer een prachtig verhaal, mooie foto's en filmpjes!!
    Wij wensen jullie nog een hele fijne week toe!
    Liefs Tessie, Evert en Marije

• 22 Oktober 2013 - 15:15

Jose Altena:

wat bijzonder om dit mee te maken,prachtig verslag,ik hoop dat jullie hier nog lang van na genieten.
    groetjes jose

• 22 Oktober 2013 - 17:51

Mem:

jullie mooie verslagen gelezen
    ontroerendgeschreven Mar
    knuffel voor jullie allemaal en geniet nog maar lekker deze week
    groetjes Mem

• 22 Oktober 2013 - 18:30

Wietske:

Hoi allemaal,

Je hebt echt schrijverstalent Marcella!!!
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    Nog maar even heerlijk genieten de komende week.

Liefs Wietske

• 22 Oktober 2013 - 22:12

Anneke Postma:

hallo familie wiersma
    wat fijn dat jullie zo genieten in het bijzonder voor tess
    hartelijke groeten van uit Workum
    anneke postma de boer