Papito's manoeuvre - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu Papito's manoeuvre - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu

Papito's manoeuvre

Door: Marcelle

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Oktober 2013 | Curaçao, Curaçao

Hallo allemaal,

Rond 14.30 uur arriveren Iepie en Ellen bij de Dolphin Suites. Tessa ligt nog heerlijk te slapen. De dames worden door Simon en mij opgewacht buiten op het terrein. Na hun te hebben verwelkomd en ook nog hun felicitaties te hebben ontvangen komt het verzoek om gauw nog even met het thuisfront te skypen. Hun beider kinderen zitten met smart te wachten. Al gauw zitten we achter de laptop en zoeken we contact. Wat is dat toch geweldig om zover weg maar toch ook zo dichtbij contact te kunnen hebben. Ik kreeg nog een mooi verjaardagscadeau van Iepie dat makkelijk mee ging in de koffer. Een cadeaubon voor een complete gezichtsbehandeling die ik bij Aan de Wymerts kan ondergaan. Een duidelijke hint.... voor de verouderende huid. Verder had Iepie allemaal lekkere friese lekkernijen meegenomen, zoals dumkes, berenburg bonbons, fierljepstokjes (drop) en een zak met pepernoten. Lekker hoor! Iepie en Ellen verkleedden zich gauw als ze klaar zijn met skypen. Ze willen graag even kijken waar onze andere dochters zich ophouden. En natuurlijk Karel. Op het strand natuurlijk.....hoe vervelend?! We laten hun zien hoe we daar komen en al gauw zijn ze net zo onder de indruk van de idyllische omgeving als toen wij hier aankwamen. Brenda, Karel en Naomi liggen vrij vooraan op het strand bij Hemmingway. Als we later na een strandwandeling terugkeren bij ons appartement, is Tessa ook al wakker en kijkt ze vreemd op als tante Iepie binnenstapt. Blij begroet ze hen beide. 's Avonds eten we gemakkelijk (afhaal) pizza. We besluiten met elkaar nog even bij Mambo Beach een cocktail te gaan drinken. Het is er opvallend rustig. De cocktail hakt er behoorlijk in want de dames willen na deze ene cocktail toch wel graag hun bed opzoeken. Logisch want ze hadden er al een hele dag opzitten. We zeggen welterusten en tot morgenvroeg.
Om half 7 vanochtend zaten Iepie en Ellen voor hun appartement hun ontbijt te nuttigen. Een nieuwe therapiedag breekt aan, en daar zullen zij getuige van zijn. Iepie en Ellen zijn één week op Curaçao om samen vakantie te vieren, maar ook om ons bij te staan met Tessa. Zo zullen wij de komende week in de gelegenheid komen om ook iets te ondernemen zonder Tessa. Misschien iets meer van het eiland te bekijken of een avondje uit-eten te gaan. Geweldig dat ze dit willen doen. Toppers! Op het CDTC aangekomen, stellen Iepie en Ellen zich voor aan Paul en Linda. Ik benoem dat deze dames het mogelijk gemaakt hebben dat wij hier nu voor deze therapie zijn. (En natuurlijk Reina en Paulina) Kort bespreken we nog even hoe het met Tessa is gegaan. Ik vertel dat ik Paul's tip om Tessa in situaties met ongewenst gedrag, te negeren, heb toegepast. Zelfs hebben we haar een keer weggedraaid bij ons vandaan. Hierop geeft Paul aan dat we dat beter niet kunnen doen. Pas als er door Tessa een bepaalde grens wordt overschrijdt, dan pas mag je een time-out toepassen. Na de inmiddels bekende oefensessie in de binnenruimte, stapt Tessa samen met Paul richting het dock. We wachten tot alle overige patiënten ook op hun dock zitten en gaan dan naar beneden om een nieuwe therapiesessie met Papito en Tessa te beleven. Iepie en Ellen, maar ook wij, staan weer met verbazing te kijken hoe relax Tessa in het water op Papito reageert. Tessa is alert, heeft plezier en lijkt te zoeken in het water waar Papito is. Na zo'n 10 minuten is Papito spoorloos. Zat hij gisteren achter een vis aan, nu was hij onrustig aan het zwemmen, vlak langs het naastgelegen bassin. Hoofddolfijn trainster Esther verteld ons wat er aan de hand is. Ze verteld dat het favoriete vrouwtje Renata, intiem is met een andere dolfijn. Nog wel met Kanoa, haar eigen zoon. Omdat Papito de leider is van alle dolfijnen, is het belangrijk dat hij zich eerst goed moet voelen. Om die reden gaat Tessa eerder het water uit om met haar oefeningen op het droge te starten. Hij is echt nukkig en showt dat door zich heel vreemd, scheef op zijn zij, met een doffe klap op het water te laten vallen. Dit doet hij meerdere keren. Later keert de rust weder. Esther verteld dat dolfijnen hele seksuele verhoudingen hebben, en dat dit niet vreemd is. Ze zien Papito niet vaak dit gedrag vertonen, gemiddeld zo'n 5 x op jaarbasis. Nadat Papito bedaard is, kan Tessa na haar 'werk' kwartier weer gaan genieten in het water. Ze lacht, kraait van vreugde, en roept 'lekker'. Tessa haar keuze momenten in het water waren (door te kiezen uit 2 kaarten met daarop een dolfijnactiviteit):
dat zij zich laat kussen door Papito en later zwemt hij door een hoepel heen. Sommigen van jullie hebben misschien al het filmpje op mijn facebook gezien waarin te zien is dat ze samen met Paul en Papito danst. Later wordt ze op een bodyboard met snelheid voorgeduwd door Papito richting het dock. Dit was een zeer geslaagde therapie ochtend en we kijken alweer uit naar die van morgen. Tijdens de evaluatie krijgen we wat huiswerk mee. We moeten proberen geen dingen voor haar te bepalen/regelen (voor haar lekker makkelijk) Ze moet leren zelf keuzes te maken. Hier moeten we tijd en aandacht aan besteden. Het was dan ook een geweldig moment toen ze 's middags haar boterham en vla met medicatie had gehad, dat ik voorstelde om te gaan slapen, ze spontaan 'eten' zei. Ze had dus duidelijk nog honger en wilde nog een boterham. Zowel bij haar 1e als 2e boterham heeft Tessa héél bewust (door te wijzen) voor vleeswaren gekozen op haar brood, boven de kaas waar ze normaal zo gek op is. Super, dat we dit al hebben mogen bereiken. Een ware verbetering in communicatie. Iepie en Ellen genieten mee van alles. Terwijl zij met Simon, Karel en Brenda nog even een terrasje pikken, Tessa heerlijk slaapt, heb ik even mijn schrijfmomentje genomen. Tot horens maar weer.
p.s. Het lukt me echt niet om de filmpjes op onze website te krijgen. Nu kan ik ook nog geen mail versturen vanaf hier waardoor ik geen helpdesk kan benaderen. Excuses daarvoor. Wordt vervolgd.

• 18 Oktober 2013 - 07:10

Nynke:

Goedemorgen
    wat weet je het allemaal mooi op papier te zetten. Vind het geweldig voor jullie dat er nu al verbetering in de dingen zitten die jullie zo graag wilden bereiken. Echt heel indrukwekkend. Maar ook mooi dat jullie ook nieuwe handvaten krijgen voor de ontwikkeling van Tessa. Heel bijzonder wat ze daar allemaal doen. X

• 18 Oktober 2013 - 09:06

Fam. C. Wiersma:

hallo familie.
    Wat geweldig dat jullie nu al verbetering in de communicatie met tessa zien. Super zeg.
    Lijkt mij ook geweldig om zo contact te hebben met de dolfijnen. Doe iedereen de groetjes van ons uit oudemirdum en we wachten weer met spanning op het nieuwe verhaal rondom tessa.
    xxxx van ons allemaal

• 18 Oktober 2013 - 09:45

Sjoerd Joke Giovanni Kian :

Hallo allemaal op het prachtige Curacao !!
    Wat mooi om te lezen en op de foto's te zien dat Tessa het zo fijn heeft .
    En jullie ook natuurlijk , genieten !
    Kijk uit naar jullie volgende bijzondere reisverslag .
    lieve groetjes xxx

• 18 Oktober 2013 - 10:51

Jitske:

Wat heerlijk om te lezen dat Tessa het zo goed doet! En ook zo fijn dat je ons hiervan laat weten door regelmatig wat te schrijven. Zei nu al naar het volgende verhaaltje uit!
    X Jitske

• 18 Oktober 2013 - 11:31

Mieke:

Wat lijkt me dit heerlijk om mee te maken, krijg kippevel als ik jullie verhalen lees.
    Geweldig dat jullie dit mee mogen maken.
    Hoop dat jullie nog veel kunnen genieten!!
    Groetjes en een dikke knuffel voor Tessa

• 18 Oktober 2013 - 11:47

Broer Wiebe&Anita:

Wederom kippevel van hoe jij het schrijft en de verbetering in de communicatie met Tessa.
    Lekker genieten met z'n allen en we kijken weer uit naar het volgende verhaal! liefs fam. de Ringh

• 18 Oktober 2013 - 13:32

Boukje Miedema:

Wat mooi om dit allemaal te lezen en te horen dat het goed gaat.Prachtig! Ook de foto's van Karel zeggen heel veel. Nog maar lekker verder genieten. Groetjes Boukje en ook van Hans natuurlijk.

• 18 Oktober 2013 - 13:45

Sandra Lindeman:

wat een prachtig reisverslag tot nu toe, met ontroering gelezen.
    fantastisch om te lezen wat het doet met Tessa,ik zie het ook helemaal voor me hoe ze daar rond spartelt.
    en de tips van Paul kunnen wij natuurlijk ook straks wat mee.Het is hier wel wat stilletjes zonder haar!!!!!
    nog heel veel plezier met elkaar!!!!!
    groetjes van Sandra

• 18 Oktober 2013 - 16:17

Feikje:

Hoi allemaal,
    Wat een mooie momenten maken jullie mee met zijn allen. Heel fijn om het zo te kunnen volgen.
    Goed van Tessa hoor dat ze al zo'n vooruitgang boekt.
    Groetjes X

• 18 Oktober 2013 - 18:39

Jose De Goeij:

wat is dit toch iedere keer genieten om jou mooi geschreven verhalen te lezen lieve nicht en bijzonder hoe Tessa haar ontwikkeling vooruit gaat echt super! Geniet met ze alle van deze momenten en elkaar.
    liefs, Jose, Hans, Britte en Isa xxx

• 18 Oktober 2013 - 19:41

Heidi Zeegers:

Hallo Fam.Wiersma,
    Wat geweldig dat jullie de tijd kunnen vinden om ons op de hoogte te houden! Ik geniet ervan!
    ik krijg regelmatig kippenvel!! Heel bijzonder wat de dolfijnen met Tessa doen, dit zou ik al onze kids wel gunnen! Wat zou ik dat ook graag eens willen meemaken!!!! Geniet van deze bijzondere weken!!!
    Een dikke knuffel voor Tessa. Hart.groeten van Heidi.

• 18 Oktober 2013 - 22:47

Nel Vsser:

Fijn te zien hoe jullie genieten.mooie video en fotos.iedereen leeft ook erg mee.fijne verhalen.vandaag alweer 1week om.kijk weer uit naar je volgende verslag .
    Liefs mam

• 19 Oktober 2013 - 12:31

Jesca Sijperda:

Hoi Brenda en fam,
    Wat heerlijk en bijzonder dat jullie dit allemaal mee maken!! En natuurlijk voor Tessa! SUPER!
    En die moeder van jullie.....nou die kan mooie reisverhalen schrijven petje af!.....heerlijk en fijn om te lezen! Word je helemaal blij van!
    Hé Brenda en fam.... BLIJVEN GENIETEN MET ZIJN ALLEN!!!!!
    Hartelijke groeten, collega's Terpen/Greiden DOEI!

• 19 Oktober 2013 - 13:39

Regina:

Hoi allemaal,

Wat leuk om jullie geweldige ervaringen te lezen. Een hele belevenis ook.
    Veel plezier nog en we blijven jullie verhalen volgen.
    Groetjes Regina (Wendy Hendriks)

• 19 Oktober 2013 - 14:01

Jolanda:

Hallo familie Wiersmal,

Met veel plezier en ontroering lezen wij jullie ervaringen op Curacao! Prachtig, ook de filmpjes op facebook!!!
    Blijf genieten en doe de groetjes aan Iepie en Ellen. Ook de groetjes van Renee aan Naomi (wat ben je mooi bruin!!!)

Hindrik en Jolanda en kids

• 19 Oktober 2013 - 16:20

Albert Wolters:

Prachtige verslagen! Hartelijk dank, dat jullie ons zo geweldig op de hoogte houden! Ik kijk altijd in spanning uit naar het volgende bericht! Hartelijke groet, buurman Bert

• 23 Oktober 2013 - 19:19

Sjouke En Tinie Faber:

We hebben genoten van de prachtige foto's en de reisverslagen.