Een bijzondere verjaardag! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu Een bijzondere verjaardag! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Tessa Wiersma - WaarBenJij.nu

Een bijzondere verjaardag!

Door: Marcelle

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 Oktober 2013 | Curaçao, Curaçao

Gisteravond heb ik de foto's nog gauw aan mijn verhaaltje toegevoegd. Wat geweldig om al jullie reacties hierop te kunnen lezen. Het is niet zo dat ik het zomaar op papier heb. Ik moet er echt even voor gaan zitten. Vandaag ben ik jarig, ook al ontbreekt het verjaardagsgevoel, de slingers en de taart. Vanmiddag zullen de mannen kijken of ze ergens gebak kunnen krijgen. Ik heb gisteren vergeten te melden dat Tessa de naam Paul heeft benoemd. Ter voorbereiding op haar 1e therapiedag heb ik met haar het boekje "Ik ga naar de dolfijnen" doorgenomen. Hierbij noemde ik de naam van haar begeleider, en kort daarop zei ze het zelf. Vanochtend bij het ontbijt liet ik haar een boterham zien en zei ze uit zichzelf "broodje". Nou ja, dan valt je mond toch open van verbazing! Dan begint de dag al goed. Opnieuw benoem ik wat er staat te gebeuren straks."Je mag weer gaan zwemmen met Paul en de dolfijn". Tessa glundert en ik voel dat ze weet wat ik bedoel. Naomi is al vroeg op om aan Bart te vragen of hij met haar meegaat naar de kidsclub. Bart zijn broertje Daan verblijft hier ook in de Dolphin Suites en ondergaat een combinatie therapie. Eén dag therapie met de dolfijn en één dag Brucker Biofeedback Methode. Vraag me niet wat het precies inhoudt want dat weet ik niet zo goed. Ff googlen maar. Daan is ook voor de 1e keer hier op Curaçao voor therapie. Wel leuk om eens even een babbeltje te maken met andere Nederlanders. Vanavond krijgen we hier uitgebreid de tijd voor want dan is er een kennismakingsborrel met de overige therapie patiënten. Als Tessa vanochtend haar begeleider Paul ziet dan reikt ze haar beide armen naar hem uit om zijn aandacht op te eisen. Zo van: "Hey, daar waren we weer!". Of was het misschien toch bedoeld als knuffel. Charmeur, hahaha. Deze reactie hadden wij al verwacht. Paul verteld ons dat ze besloten hebben om Tessa met een andere dolfijn te laten zwemmen. De dolfijn waar ze mee zal gaan zwemmen heet Papito. Deze dolfijn is 8 jaar oud en heeft dus wat meer ervaring. Linda en Paul nemen Tessa mee om zich te gaan omkleden. We hebben een pet met klep voor Tessa gekocht zodat ze minder last heeft van de zon. Na zo'n 15 tot 20 minuten komen ze weer naar buiten. Tessa zat gisteren nog in de rolstoel, maar mag vandaag lopend mee aan de hand naar de dolfijnen. Angstvallig hou ik haar in de gaten. We hebben in ons eerste gesprek met Paul toch aangegeven wat de gevaren kunnen zijn tijdens het wandelen met Tessa. Ik ben zo bang dat ze zich zal bezeren (ten gevolge van een epileptische aanval, die zomaar kan opkomen.) Ik zie hoe ze aan de hand van Paul mee stapt en pas als Tessa op een bankje zit, ebt mijn angstgevoel weg. Het is toch onze meid, en Paul en Linda kennen haar nog maar net. Ik spreek in mijn beste duits even met de moeder van de jongen die nu met Kanoa zal gaan trainen. Als de andere gezinnen allemaal naar beneden lopen, sluiten wij aan in de rij. Het dock waar Tessa getraind zal worden ligt mooi vooraan. Wij kunnen plaatsnemen op bankjes die in de schaduw staan. We hebben prachtig zicht op alles. We zien dat Tessa een filmploeg mee heeft. Ze maken opnames die wij later op een cd rom zullen krijgen. Er liggen 4 docks in dit bassin. Wij zijn de enige Nederlanders op het tijdstip van 08.00 uur. Tessa wordt net als gisteren geholpen om in het water te komen. Ze geniet duidelijk want we horen vreugde kreetjes. Op een bepaald moment ziet ze Brenda aan de kant en benoemt ze kort achter elkaar 2x haar naam. Wat een bijzonder moment want dat hebben we al een jaar niet uit haar mond horen komen. We krijgen de indruk dat Tessa wat minder druk (spartelt en spettert) is in het water. Dolfijn Papito komt voorzichtig naast Tessa zwemmen. Iedereen geniet. Geweldig dat wij dit met z'n allen mogen beleven. Bedankt lieve mensen, die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt! Na zo'n 30 minuten mag Tessa het water weer uit om bezig te gaan met oefeningen. Dit keer wordt Tessa meegenomen weg van het dock. Ze werd gisteren toch teveel afgeleid en nu proberen ze het op een rustigere plek. Na 15 minuten is ze daar klaar mee en mag ze weer naar dolfijn Papito toe. Eenmaal in het water is Tessa wat gillerig. Waardoor dit komt is moeilijk te zeggen. Ze was in ieder geval wel rustiger in het water dan gisteren. Papito maakt veel meer geluiden dan Kanoa gisteren deed. En aangezien Tessa gek op geluid is, vindt ze dat fantastisch. Op een bepaald moment ligt Papito vlak voor haar en horen en zien we hoe ze "aaie" zegt als ze hem aanraakt. Later komt er een stok in het water en als het goed is dan zal Papito daar overheen gaan springen. Een geweldig gezicht hoe hoog de dolfijn het water uit komt. Een prachtige tweede therapie dag wordt hiermee beëindigd. Ik zal proberen de filmpjes op de site te krijgen maar we hebben wat problemen hiermee. Ik zet ze anders eerst wel op mijn facebookpagina. 's Middags ga ik met Brenda lekker langs Mambo Beach boulevard om in wat winkeltjes op zoek te gaan naar een leuk verjaardagscadeau. We vinden uiteindelijk een leuk jurkje in de opruiming. Helemaal blij mee. We genieten van het mooie weer en het uitzicht op het terras van Mambo Beach waar we samen even lekker lunchen. Quality time! Als we terugkomen in ons huisje blijkt dat iedereen gepoogd heeft om mij te willen feliciteren via Skype. Al onze buren zaten, in onze huiskamer in Workum, te wachten op de komst van het feestvarken. Simon liet mij een foto zien die ze hadden ge-appt. Ik ben direct maar even met wat mensen gaan skypen want ja het was in Nederland natuurlijk wel 6 uur later. 's Avonds gaan we via onze achterdeur naar de binnenplaats waar de kennismakingsborrel zal plaatsvinden. Het is een gezellig samenzijn en we leggen leuke contacten, ook met mensen die we nog niet eerder hebben getroffen. Er is een grote koelbox gevuld met frisdrank, bier en wijn. Ik neem een wijntje want we hebben per slot van rekening ook wat te vieren. Grote schalen met gekruide kipvleugels en gevulde deeghapjes komen voorbij. Na een uurtje gaat ieder weer terug naar zijn eigen appartement want de meeste kinderen worden moe. Als ik ons appartement binnenstap ligt er een verjaardagskaart + mini flesje witte wijn op mij te wachten, gekregen van de Dolphin Suites. Super leuk!
Zo sluit ik deze supergave verjaardag af. Iedereen nog bedankt voor de fijne felicitaties!

  • 16 Oktober 2013 - 19:15

    Sjoerdtje Vd Meer:

    Weer een mooi, bijzonder verhaal. Erg leuk om jullie reisverslagen te lezen. Heel veel succes en plezier!

  • 16 Oktober 2013 - 19:22

    Nynke:

    Lieve allemaal
    wat weer een prachtige ervaring voor jullie. Deze verjaardag zul je nooit meer vergeten. Daar kunnen volgens mij geen slingers en taart tegen op. Bijzonder om te lezen dat Tessa zoveel woorden al zegt,krijg ik echt even de tranen van in mn ogen. Denk dat Iepie en Ellen ondertussen wel bij jullie zullen zijn. Doe ze de groeten van ons. Fijne dag nog. X

  • 16 Oktober 2013 - 19:24

    Tjitte En Aaltsje:

    Mooie dat je toch nog een onvergetelijke verjaardag had, en fijn om tehoren wat de therapie nu al met tessa doet,geniet er maar van met z,'n allen. ? Groetjes uit bakfotsen!!!

  • 16 Oktober 2013 - 19:29

    Jose De Goeij:

    Hallo allemaal, wederom een prachtig en mooi verhaal en wat fantastisch dat Tessa zo positief reageert. en bijzonder dat ze al woorden zegt maar vooral ook dat ze volop geniet. Gelukkig ook tijd met de andere kinderen voor leuke dingen. Geniet van dit bijzondere avontuur met elkaar. xxxJose en de rest van de Goeijtjes.

  • 16 Oktober 2013 - 19:37

    Wieke:

    Heel erg leuk, om jullie reisverslag te lezen. Heel bijzonder. Ik wens jullie allemaal een fijne tijd toe.

  • 16 Oktober 2013 - 19:41

    Fenny:

    Hallo allen,
    Kippenvel .... Bij het lezen van van jullie verslag.
    Veel plezier, en geniet van deze bijzondere ervaring!!

  • 16 Oktober 2013 - 19:52

    Nel Visser:

    wat weer een mooi verslag.ik zie alles gebeuren .fijn dat we elkaar vanmiddag spraken .tot horens maar weer mam

  • 16 Oktober 2013 - 19:52

    Ditha:

    wauw!!!! We genieten op afstand met jullie mee en kijken uit naar het volgende verslag. lekker genieten daar!!!!

    Liefs fam. Vrolijk

  • 16 Oktober 2013 - 20:16

    Feikje:

    Hey lieve buren,

    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren.

  • 16 Oktober 2013 - 20:16

    Jan En Trijntje:

    Wat weer een bijzonder verslag en wat mooi om te horen dat Tessa er zo goed op reageert.
    Zijn benieuwt hoe dit verder gaat,
    Groetjes van ons.

  • 16 Oktober 2013 - 20:31

    Marietje Kuipers:

    hallo allemaal , wat een mooie verslagen. we genieten ervan en
    zo mooi dat Tessa goed reageert op de therapie nog veel plezier en geniet ervan.
    groeten van johannes en marietje

  • 16 Oktober 2013 - 22:43

    Grytsje :

    Kippevel en een traantje weggepinkt.....Wat geweldig mooi dat jullie dit met z'n allen mee mogen maken! En zo te lezen is dit ECHT de moeite waard voor Tessa en jullie als gezin!!! Prachtig geschreven Marcelle, geniet van deze geweldige ervaring met z'n allen. Grts út Warkum. X

  • 17 Oktober 2013 - 10:53

    Annet Van Der Stap:

    Wat een mooi en ontroerend verhaal! Leuk om het te kunnen volgen! Geniet ervan!(de groeten aan iepie en Ellen!!)

  • 17 Oktober 2013 - 17:30

    Getsje Stellingwerff:

    Wat een bijzonder verhaal (grijpt me erg aan.. wie niet....!!

  • 18 Oktober 2013 - 16:22

    Feikje:

    Volgens mij had ik er nog een heel verhaal onder getypt maar die is verdwenen zie ik.
    Ik vind dat je het allemaal heel mooi kan verwoorden wat jullie allemaal meemaken met Tessa.
    Papito kennen wij nog van onze jaren op Curacao. Hoe gaaf is dat. En de vooruit gang van Tessa is natuurlijk ook geweldig. Wat zal het mooi zijn om dat te zien. Heel veel plezier en ik kijk uit naar de volgende verhalen. Groetjes Feikje, Eric en Boy's

  • 19 Oktober 2013 - 13:25

    Piet, Petra, Shanna En Silke:

    Lieve lieve Tessa en familie! Zo ver weg en toch even zo dichtbij door de reisverslagen en foto's . Met verwondering en genietend hebben we de verslagen gelezen. Wat geweldig dat Tessa zo positief reageert op de trainingen en alle aandacht. Dat jullie dit als gezin met Tes ervaren is iets dat je voor de rest van je leven meeneemt! We wensen jullie nog een paar fantastische dagen, een hele dikke kroeper voor Tessa en een 'natte neus' van Lynn. Liefs van ons.

  • 20 Oktober 2013 - 17:05

    Hinke:

    Wat heerlijk hebben jullie het daar. Wat mooi dat de therapie nu al wat met Tessa doet. En wat goed dat jullie ook zo goed op jullie zelf passen. Ook erg belangrijk!!!

  • 22 Oktober 2013 - 15:36

    Jose Altena:

    wat een ontroerend verhaal,en wat een wonder dat tessa zomaar een woordje zegt,heel bijzondetr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Tessa

Ik ben Tessa Wiersma. Mijn moeder heeft voor mij een account aangemaakt omdat ik dit zelf niet kan. Samen met mijn familie zal ik in oktober afreizen naar Curaçao om daar de dolfijn therapie te gaan volgen. Dit kan ik gaan doen doordat vele lieve mensen dit voor ons hebben mogelijk gemaakt. Een ieder kan ons gaan volgen via deze site.

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 880
Totaal aantal bezoekers 67119

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2016 - 22 Oktober 2016

Opnieuw een dolfijne belevenis

11 Oktober 2013 - 26 Oktober 2013

Dolfijntherapie voor Tessa

Landen bezocht: